ستونهای کاخ کوروش دزدیده می شود

به ‌دلیل اجرا نشدن طرح‌های حفاظتی
ستون‌ها و پایه ستون‌های کاخ کوروش سرقت می‌شوند

ستون‌ها و پایه ستون‌های کاخ کوروش چرخاب برازجان در محوطه رها و گاهی تعدادی از آن‌ها سرقت شده‌اند.

امیر منصوری ـ طراح پارک پردیس کوروش ـ در گفت‌وگو با خبرنگار بخش میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: محوطه‌ی کاخ کوروش حفاظ مناسبی ندارد و هر کسی آثار آن‌را می‌تواند سرقت کند. ازسوی دیگر، بقایای کاخ کوروش مانند ستون‌ها، پایه ستون‌ها، کف‌سازی‌ها، دیوارها و قسمت‌هایی که در حفاری‌های پیدا شده‌اند، به‌دلیل دنبال نکردن طرح‌های مصوب حفاظت نمی‌شوند.

وی با اشاره به این‌که در آن منطقه باران‌های سیل‌آسا می‌بارند، ادامه داد: این مجموعه‌ی تاریخی بارها از سیلاب پر شده است و چون در موقعیت گودی قرار دارد، همه‌ی آب‌ها به آن سرازیر می‌شوند.

او که در سال 1383 طراحی پارک پردیس کورش را با محوریت کاخ کورش در چرخاب برازجان برعهده داشته است، درباره‌ی اجرا نشدن این طرح تصریح کرد: این طرح، تصویب و حتا اعتبار آن هم جذب شده، ولی هزینه نشده است. در واقع، اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری بوشهر مجری طرح است؛ ولی اجرای آن تاکنون متوقف مانده است.

منصوری هم‌چنین تاکید کرد: در طرح پارک پردیس کوروش، ایجاد سازه‌ای برای محافظت از بنا در برابر سیلاب‌ها، باد و آفتاب در نظر گرفته شده است که با اجرا نشدن آن، علاوه بر آسیبی که عوامل محیطی به اثر می‌زنند، این مجموعه در دسترس همه و در حال از میان رفتن است.

وی معتقد است که دلیل به تعویق افتادن اجرای آن طرح، کوتاهی مسؤولان و آگاهی نداشتن آنها از ارزش این محوطه‌ی تاریخی است.

سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با همکاری پژوهشکده‌ی نظر، پارکی را در اطراف کاخ کوروش طراحی کرده است که معماری آن به سبک باغ‌سازی پاسارگاد و متفاوت با مدل‌های رایج در ساخت باغ‌های ایرانی است.

نظرات 6 + ارسال نظر
مهدی پنج‌شنبه 5 مرداد‌ماه سال 1385 ساعت 02:38 ق.ظ http://parsittech.blogsky.com

سلام
از لطفی که به من داری ممنون
راستش سرم آن قدر شلوغه که وقط نکردم کاری که خواستید بکنم ولی هر گاه که وقت کردم روی چشم

الهام جمعه 6 مرداد‌ماه سال 1385 ساعت 09:00 ق.ظ http://vandidad.blogfa.com

درود یر شما هموطن گرامی
از اینکه دیر به سراغت آمدم پوزش مرا پذیرا باش.
من گرامی می دارم آشنایی با شما را و تارنگارتان را پیوند می کنم.
شاد زیوی . مهر افزون . پاینده ایران

انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش جمعه 6 مرداد‌ماه سال 1385 ساعت 01:27 ب.ظ http://www.susango.blogfa.com

میراث فرهنگی ایران از آن نسل دیروز، امروز و فردای ملت ما است

نایب رییس انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش خاطرنشان کرد:« رای دادگاه محلی آمریکا مبنی به حراج کردن اشیای باستانی ایران نزد موسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو مغایر با قوانین بین‌المللی و کنوانسیون 1970 یونسکو است. »

علی بویری‌منجی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت:« این حکم با هیچ معیار منطقی توجیه‌پذیر نیست و هیچ دادگاهی نمی‌تواند چنین حکمی را صادر کند و اشیای باستانی نزد موسسه شرق شناسی امانی هستند و میراث یک ملت به شمار می‌آیند. »

وی افزود:« این کتیبه‌ها جنبه تجاری و دولتی ندارند که بتوان بر روی آن‌ها قیمت گذاشت و یا حتی حکمی مبنی بر حراج یا توقیف آن‌ها صادر کرد. »

بویری‌منجی خاطرنشان کرد:« تاکنون موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو به عنوان طرف قرارداد با ایران حسن نیت خود را نشان داده و اقداماتی را انجام داده است و همچنین مقامات ایرانی از جمله سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور در حال پی‌گیری برای لغو این حکم و بازگشت این‌ آثار ارزشمند هستند.

او در ادامه گفت:« ما با ارج نهادن به این کوشش‌ها خواستار پشتی‌بانی و تلاش هر چه بیش‌تر نهادها و سازمان‌های مسئول، تشکل‌های مردمی، ایرانیان برون مرز و سازمان‌های بین‌المللی هستیم. »

نایب رییس انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش تصریح کرد:« میراث فرهنگی ایران از آن نسل دیروز، امروز و فردا ملت بزرگ ما است و بی‌گمان ایرانیان در هر کجا از حقوق ملی و فرهنگ خود پاسداری خواهند کرد. » او ابراز امیدواری کرد افکار جوامع بشری، ملت‌ها و دولت‌ها و حامیان حقوق بین‌المللی با هر امکان و ابرازی از این موضوع حمایت و پشتیبانی کنند.

http://branch.isna.ir/mainkhouzestan/NewsView.aspx?ID=News-42552

sheida یکشنبه 5 شهریور‌ماه سال 1385 ساعت 10:51 ب.ظ

گر از ایران جدا گردم بدنبال کجا گردم وطن اینجا وفا اینجا همه عشق و صفا اینجا khili mataleb alieh ok manam bahat movafegham

خاک دوشنبه 1 آبان‌ماه سال 1385 ساعت 02:35 ق.ظ

سلام به همه من واقعن د نباله چند نفر می گردم برای آزادی شایاد مسخره بیاد ولی من عاشقه ایرانم اگه کسی میخاد همرا حیم کنه به من زنگ بزنه ۰۹۳۲۹۲۱۲۳۵۸ منطزرم.

میرزاآقا عسگری )مانی( چهارشنبه 15 آذر‌ماه سال 1385 ساعت 02:09 ب.ظ


میرزاآقا عسگری (مانی)
برپایی تندیس کوروش بزرگ در آلمان
ایرانیان آزاده،
هم میهنان ایرانی مقیم آلمان،
از یکایک شما خواهش داریم نامه ی زیر را بخوانید و برای پشتیبانی از این درخواست، آن را در نشانی زیر امضاء فرمایید:
http://www.petitiononline.com/mani۰۱/petition.html
این یک اقدام مستقل فرهنگی است و با هیچ جریان سیاسی پیوند ندارد.
این درخواست برای دفاع از سربلندی ایرانیانی صورت می گیرد که دارای پیشینه ی تاریخی و فرهنگی ارزشمندی هستند.
***
دبیر دولت برای امور فرهنگ ایالت نوردراین وستفالن
جناب آقای هانس ـ هاینریش گرُس ِ ـ برُکهُف
با درود
ما ایرانیان مقیم آلمان که اکثرمان با سربلندی، شهروند آلمان هم هستیم از شما خواهش می کنیم امکانات نصب پیکره ی کوروش بزرگ را در یکی از شهرهای آلمان که شما انتخاب می کنید فراهم نمائید.
بزودی پیکره ی ۵ متری این سیاستمدار برجسته ی دوران کهن در ۸ شهر جهان، نصب و پرده بردای خواهد شد:
دانشگاه تل آویو در اسراییل - دانشگاه حیفا در اسراییل- شهر دوشنبه در تاجیکستان- شهر اورنج کانتی در کالیفرنیا - شهر ملبورن در استرالیا - شهر بمبئی در هندوستان - شهر پاریس در فرانسه .
سوای آن، همین تندیس در اندازه ی یک متر و شصت سانتیمتر در ساختمان مجمع عمومی سازمان ملل نصب و پرده بردای خواهد شد.
طرح این تندیس را استاد مهندس سیحون – مجسمه ساز بزرگ ایرانی- فراهم کرده و بدست یکی از نامدارترین پیکرتراشان جهان از سنگ گرانیت تراشیده خواهد شد .
جناب آقای هانس ـ هاینریش گرُس ِ ـ برُکهُف
پیشاپیش بگوئیم که ما بدنبال ایجاد مسجد یا نیایشگاه نیستیم. ما مخالف هرگونه بنیادگرائی و سوءاستفاده ی سیاسی و دینی از شخصیتهای سیاسی و باورهای دینی هستیم.
کوروش بزرگ پادشاهی بود اهل مدارا و تساهل. او نخستین پادشاه در دوران کهن بود که نزدیک به ۲۶۰۰ سال پیش نخستین منشور حقوق بشر را نوشت و به آن عمل کرد. او سیاستمداری بود که برای همه ی ادیان و همه ی فرهنگ ها عمیقا قائل به احترام بود. او به هر کشوری که پای می گذاشت به خدایان و ادیان و باورهای مردم آن کشور احترام می گذاشت و در معابد بزرگ در برابر خدایان بزرگ ادیان دیگر سر تعظیم و احترام فرود می آورد. امپراتوری او، امپراتوری عشق، دوستی، زندگی، صلح و مدارا بود.
در تورات از کوروش به عنوان نجات دهنده ی یهودیان از اسارت بابل نام برده شده است. برخی از پژوهشگران بر این باورند که «ذوالقرنین» که در قرآن به نیکی از او یاد شده همانا کوروش بزرگ است.
کوروش – سر سلسله ی خاندان هخامنشی – پادشاهی بود که با بردگی و خرید و فروش آدمیان به مخالفت پرداخت. پژوهشگران تاریخ درغرب، همه یک صدا، منش و روش او را ستوده اند و از او به نیکی نام برده اند.
جای پیکره ی این انسان بزرگ، در کشور آلمان که امروزه نمونه ی احترام به همه ی ادیان و باورهای زمینی و الهی است، خالی است.
امیدواریم برای تقویت همدلی و همزیستی مردم گوناگون در کشور دموکراتیک آلمان با خواسته ی ما موافقت کنید و به ما، در تهیه ی پیکره ی ۵ متری او، و نصب آن درجای مناسبی که در خور این شخصیت بزرگ تاریخی است یاری رسانید.
با احترام. میرزاآقاعسگری(مانی)


برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد